Sado ga shima!!
1996.10.27 del 2

Godmorgon. Det är verkligen sant när man vaknar efter en natt under (och på) behagliga "futoner" i ett kallt tatamirum och ser att solen skiner utanför. Vacker höstsol och ren luft.

Det blev morgonbad i de varma källorna och sedan iväg med bilen. Först genom tät bambuskog och sedan till en fyr. Vi trodde att det gick att följa kusten men vi fick vända igen...Genom små byar och runt bergen. Mycket vackert och spännande. Persimonerna hängde sprängfärska på de kala grenarna. Bambun var grön. Inga vilda apor syntes till. Per inspekterar en slags båt. En mötande busslast full med Japaner skrattade hysteriskt åt Gaijin-Ulf som sprang ut för att hjälpa damen i bilen framför, vars kunskap (damens kunskap alltså) om sin egen bils bredd var obefintlig. Det hela gick bra och vi passerade varandra med lite hjälp av diket bredvid.

Vi åkte utmed Sados västra kust. Bland annat fanns det gott om risfält. Vi var ute och besiktigade.

Risfälten vid kusten beboddes av en häger. Den syntes bättre om man satte kikaren framför digitalkameran.

I Japan är det inte så poppis med begagnade bilar. Bor man dessutom på en ö kan det vara svårt att hitta någon "bildemonterings-verkstad". Det kostar också en hel mängd med pengar att skrota sin bil. Det är oftast enklare att dumpa den i dikeskanten.

Så åkte vi vidare norrut på ön och åkte igenom några små vackra "städer". Vi stannade till ett tag vid stranden i Aikawa innan vi tog oss över bergen vidare till den östra sidan av Sado.

På Sado finns en guldgruva, som vi inte besökte. Istället njöt vi något oerhört av den fantastiska utsikten från den vackra vägen O-sados Skyline Drive. Det såg ut precis som i broschyrerna. Färgerna skiftade mellan grönt, brunt, rött och gult, och stråna vajade vackert i vinden.

Lunch uppe på toppen. Fortfarande några timmar kvar inann färjan går tillbaka till fastlandet. Vi hittade några kor i en hage på vägen ner:

En kossa. Bäst att ta en bild. Går närmre. Va, inget juver! Hjälp! En Tjuuuuur! Spring.

Så kom vi ner till Ryotsu - den största staden på Sado. Färjan gick inom kort, och vi såg Sado försvinna i en vacker solnedgång.

Färjan gick mot Niigata, och därefter var det motorväg hela vägen hem. Något efter midnatt var vi hemma i Tokyo igen, mycket nöjda med resan och vi gick till sängs med de vackra höstfärgerna från Sado flimrande under ögonlocken.

Vad är det för speciellt med ön Sado?

• Exil ön:
    Förr i tiden skickades folk i exil till Sado. Dessa människor har präglat ön dess kulturella liv. Några namn är :
    f.d Kejsaren "Juntoku" (1197 -1242)
    Buddist prästen Nichiren Shonin" (1222-1282)
    Noh-skådespelaren Zeami

• Guldgruvor
    Under Edo perioden (Tokugawa Shogun 1603 - 1868) vanns mycket guld ur gruvorna på Sado.

• Sado Okesa - folksång och dans
    Denna speciella sång och dans är mycket känd och det förekommer ofta festivaler på Sado där man kan beskåda sången och dansen(dock inte när vi var där).

• Jizo Bosatsu -
    Sado sägs välsigna barn som dött vid ung ålder och hjälpa till att återuppliva själen. Många föräldrar åker långväga ifrån till Sado för att besöka templena och lämna s.k. Jizo statyer (små statyer)

Skapad: 1996-11-05 av Per och Helena  (helbob@helbob.com). Uppdaterad:2005-06-12